Základní škola a Mateřská škola
Veřovice, příspěvková organizace

Veřovice 276
742 73

slide_01 slide_02 slide_03 slide_04 slide_05 slide_06 slide_07 slide_08 slide_09 slide_10 slide_11 slide_12

Ozdravný pobyt v Moravském krasu

Ve dnech 14. – 18. října 2019 jsme uspořádali pro 40 dětí ze šesté, sedmé a osmé třídy naší školy na pětidenní ozdravný pobyt s environmentálním zaměřením do Moravského krasu. Jeho cílem byl pobyt ve zdravém prostředí ve Vilémovicích. Tento projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky.

První naše zastávka byla v Holštejně v jeskyni Lidomorna, pak jsme na Sloupském potoce blízko skály Hřebenáč viděli propadání potoka do podzemí. Po ubytování a obědě v chatě Macocha jsme se vydali do Rudic, cestou jsme viděli závrty, byli jsme v geoparku u větrného mlýna a obdivovali jsme pískovnu Seč. Nejhezčí byl barokní kostel Panny Marie ve Křtinách vybudovaný podle návrhu architekta Jana Blažeje Santiniho Aichela. Ve večerním bloku vzdělávání jsme začali s výukou o krasových jevech a psaním badatelského deníku.

Druhý den jsme se procházkou vydali do Sloupsko-šošůvských jeskyní, prohlídková trasa těchto jeskyní byla ukončena  v jeskyni Kůlna, kde v minulosti byly nalezeny části lebky neandrtálského člověka. Celý den nám přálo nádherné podzimní počasí. Po večeři žáci vytvořili družstva a vybrali si písničky, které jsme předvedli ostatním při večeru věnovanému k poctě Karla Gotta.

Ve středu jsme se Křenkovou stezkou vydali do Kateřinské jeskyně, kde jsme obdivovali čarodějnici a štíhlé krápníky. Potom jsme učili v Domě přírody. Nejvíce se všichni se těšili do Punkevní jeskyně, ve které je prohlídka zakončena plavbou na lodičkách po říčce Punkva. Nakonec jsme se vyvezli nad propast Macochu lanovkou.  V odpoledním výukovém bloku jsme se zabývali faunou Moravského krasu, hlavně netopýry. Jednotlivé skupiny zpracovaly a prezentovaly projekty, zabývající se činnostmi člověka, ohrožujícími ovzduší a vlivem nevyhovujícího ovzduší na lidské zdraví.

Ve čtvrtek žáci objevovali základy archeologie a paleontologie a zkusili si práci archeologa či paleontologa v terénu. Připravená hra se jim velmi líbila a nalezené zkameněliny si nechali jako dárek. Odpoledne si  žáci vymysleli a vytvořili vlastní ještěry. V podvečer si zasoutěžili ve sportovních závodech. Po večeři jsme zhodnotili náš pobyt v CHKO Moravský kras.

Poslední den po snídani jsme se sbalili, uklidili pokoje a rozloučili se. Po nádherném týdnu s počasím babího léta se pátek zahalil do mlhy a se zastávkou v Olomouci jsme v pořádku dorazili domů. Všichni jsme si to pěkně užili, přečtěte si některé záznamy z badatelských deníků žáků:

CO OD POBYTU OČEKÁVALI ŽÁCI:

J. Švrček- dobré jídlo, soutěže, zdravý vzduch, klid od školy, jeskyně, zábava

V. Kučera- teplo, hry, smrtonosné túry, zážitky, dobré jídlo, jeskyně, lanovka, někde zapomenout Matěje, pohyb, uzdravení

D. Tůma- uzdravení, procházka, sranda, zajímavá místa, soutěžení, jeskyně, dobré jídlo

A. Pískalová- jeskyně, zajímavosti, procházky, svačinky, tréninky, sblížení, chata, spolužáci, týmy

D. Šmíd- studené pití, švédské stoly, delší večerka, žádné učení, jeskyně, zábava

J. Juračák- hezké počasí, túry, teplo, soutěže, pohyb, jeskyně, zdraví

P. Sitárová- les, voda, vzpomínky, příroda, jeskyně

M. Matúš- túry, odpočinek, čistý vzduch, jeskyně, pohyb, stezka odvahy, soutěže, hezké okolí, kamarádi, loďky, lanovka, zábava

A. Špačková- zábava, výlety, jeskyně, strach z jeskyní, zábavný program, úkoly v týmech, super kolektiv

V. Zapletal- hry, procházky, zdraví, jeskyně, obchody (Mekáč), jídlo, spánek (snad), zážitky, zábava, čistý vzduch, exkurze, nové vědomosti

N. Švolbová- sranda, výlety, výzvy, dobré jídlo, dobrodružství, nachodíme kilometry, dobrý spánek, zážitky, propasti, lanovka, hodně sladkostí

N. Lichovníková- málo hmyzu, hodně dobrých odměn, upadnou mi nohy, dobrý spánek, pohyb venku, zábava, malý odpočinek, dobrý pocit, dobré zážitky

M. Pitel- sranda, dobré jídlo, jeskyně, bez učení, ponaučení, výlety, lanovka, žádné úkoly, nevstávání v 6 hodin ráno

ŽÁCI ZAPSALI DO DENÍKŮ:

Pondělí 14. 10. 2019

Dneska jsme se s kámoškama skoro celý den smály. Poprvé jsem viděla nádherné malby v barokním kostele. Nejvíce se mi líbila pískovna Seč, protože ta krajina kolem byla úžasná (J. Marková).

Martin si namočil boty, protože jsme skákali přes potok. V autobuse byl prdící brouk. Byla jsem u Macochy a u různých skal a propastí (K. Demeterová).

Byli jsme v jeskyni, potom jsme viděli mlýn a potok, který zmizel v jeskyni. Také jsme se byli podívat na kostel se zvony (N. Novák).

Byli jsme v Holštejně v jeskyni Lidomorce, v Rudidích jsme navštívili pískovnu Seč, propadání a mlýn, taky jsme se byli podívat na barokní kostel ve Křtinách (N. Švolbová).

Úterý 15. 10. 2019

Navštívili jsme Sloupsko-šošůvské jeskyně. Byly tam krásné krápníky, viděli jsme i netopýra a zkoušeli jsme ozvěnu. Pustili nám krátké video a pak jsme vyšli z jeskyně a dali si oběd (L. Piešová).

Šli jsme do Sloupsko-šošůvských jeskyní, kde jsem viděla netopýra a hezké krápníky. Celý den jsme chodili. Viděli jsme muchomůrky jak z pohádky (N. Novák).

Dnes jsme byli na celodenním výletě do vesnice Sloup, kde jsme prošli skoro celé Sloupsko- šošůvské jeskyně. Zde bylo mnoho druhů krápníků a udělali jsme si krásnou procházku lesem (M. Matúš).

Byli jsme v Sloupsko- šošůvských jeskyních a tam nám řekli, že tam bývá okolo 2500 netopýrů a viděli jsme 2. Dále jsme viděli kosti jeskynního medvěda a pravěkých lidí (R. Demeter).

Středa 16. 10. 2019

Šli jsme do Kateřinské jeskyně, čekal jsem, že bude větší. Potom jsme jeli vláčkem do Punkevních jeskyní, kde jsme jeli na loďkách. Na konci výletu jsme jeli lanovkou zpátky do chaty. A mám všechny turistické známky z jeskyní v Moravském krasu (A. Lehnert).

Dnes jsme byli v Kateřinské jeskyni, potom jsme jeli vláčkem k Punkevním jeskyním. Zpátky k chatě jsme jeli lanovkou. Odpoledne jsme dělali projekt o životním prostředí (V. Jalůvková).

Dnes jsem vstával v 7:20. V 7:45 jsme šli na snídani. Po snídani jsme šli do Kateřinské jeskyně, byla velice hezká. Později jsme šli k Domu přírody a od toho jsme jeli vláčkem k Punkevní jeskyni. Jízdu loďkou jsem si užil. Zpátky jsme jeli lanovkou (V. Zapletal).

Hned po snídani jsme v 8:30 hodin vyrazili pěšky do Kateřinské jeskyně. Než jsme vešli dovnitř do jeskyně, začalo trochu pršet. Pak jsme se vydali na vláček, který nás dovezl až k Punkevní jeskyni- jmenuje se tak, protože tam teče řeka Punkva. Z Punkevních jeskyní jsme se vydali do propasti Macochy a pak jsme na loďkách jeli v jeskyni až k východu. Pak jsme ve skupinkách dělali projekty o různých tématech (A. Popová).

Jeli jsme ve vláčku a lodi. Bylo to super a loď byla nejlepší. Dělali jsme projekt o cigaretách. (D.Macíček).

Čtvrtek 17. 10. 2019

V tento den zaujaly žáky nejvíce archeologické vykopávky.

Pátek 18. 10. 2019

Nejvíc se žáci těšili na zastávku v Olomouci v nákupním centru Šantovka a na návštěvu Mc´Donald a KFC.